Konec podpory cookies třetích stran – jak se na to připravit?

Po mnoho let se využívají cookies ke sledování návštěvníků webových stránek napříč celým internetem. To pomáhá především marketérům, kteří se snaží dosáhnout lepších konverzí tím, že cílí reklamy na správné publikum. Časem se však pro potřeby zachování soukromí bezpečnosti uživatelů přijalo několik zákonů o ochraně soukromí.

Běžní uživatelé mohou jásat nad tím, že se zbaví online stalkingu. Marketéři pak mají o problém navíc. Jedním z následků může být například snížení příjmů z reklamy na webových stránkách. Naštěstí existuje řešení, jak i nadále používat služby třetích stran bez porušování zásad.

Co to jsou cookies?

Cookies jsou krátké textové soubory, které jsou vytvořeny webovým serverem, a ukládají se do našeho počítače prostřednictvím internetového prohlížeče (Chrome, Opera, Safari…).

Cookies umožňují ukládat data o jednotlivých uživatelích. Pokud uživatel opětovně daný web navštíví, cookies zjistí, o jakého uživatele se jedná, a poskytne relativní data, která zjednoduší interakce na webu.

Typickým příkladem může být opětovná návštěva emailové schránky na Seznamu, kdy se nám automaticky předvyplní přihlašovací formulář našimi údaji. Cookies tedy mohou ušetřit čas a přizpůsobit web pro potřeby každého uživatele.

Kromě toho se cookies používají pro různé analytické a jiné měřící nástroje, bez kterých by se marketéři jen těžko obešli.

Cookies se v zásadě dělí na dvě skupiny:

  • Cookies první strany (First-Party) – Skript ukládá cookies na vlastní doméně.
  • Cookies třetí strany (Third-Party) – Skript z jiné domény ukládá cookies uživatele. Cookies třetí strany se tedy načítají na různých místech a umožní díky sledování pohybů uživatele lepší cílení reklamy.

Jaké jsou nevýhody cookies?

Nejčastěji diskutovanou a zároveň také největší nevýhodou cookies může být kvůli ukládání dat o uživatelích ztráta jejich anonymity!

Cookies představují i řadu bezpečnostních hrozeb, kdy útočníkovi můžeme poskytnout snadnou cestu do našeho počítače.

V jednotlivých prohlížečích lze cookies v nastavení ručně mazat, blokovat, povolovat, a nebo zakazovat (pokud tak již prohlížeč neprovedl).

Cookies v prohlížeči Google Chrome lze spravovat Nastavení > Ochrana soukromí a zabezpečení:

Blokování cookies ze strany Google

Google na tento problém již v minulosti několikrát upozorňoval. Od začátku roku 2024 zablokoval cookies u 1 % uživatelů, kteří prozatím mají možnost cookies třetí strany povolit, pro zachování některých funkcí webu.

Do konce roku 2024 dojde k blokaci cookies třetí strany u 100 % uživatelů!

Pokud chceme i nadále využívat služeb třetí strany, musíme náš web na tyto změny řádně připravit.

Google Consent Mode V2

V březnu 2024 vstupuje do hry nová verze GCM V2, která reaguje na problém s cookies třetí strany a umožní webovým stránkám více respektovat soukromí jednotlivých uživatelů s tím, že zároveň vývojářům poskytne potřebná data pro správné fungování webu.

Pokud tedy i nadále chceme provádět remarketing, a nadále používat nástroje, jako je Google Ads, musíme mít na webu od 6. března 2024 alespoň nějaký Consent Mode(v nejlepším případě V2).

Nově se náš web bude řadit mezi některou z následujících možností:

  1. Web bez Consent Mode
    • Pokud na webu nepoužíváme jakýkoliv Consent Mode, přestanou nám jednotlivé funkce třetích stran fungovat, přestanou se sbírat data o uživatelích, nebudou se správně měřit konverze…
    • Bez použití Consent Mode dostaneme upozornění(prozkoumat > konzole), že některé funkce webu byli pozastaveny:
  1. Základní Consent Mode(Basic)
    • Jedná se rozhodně o lepší řešení, než předešlé. Není však nejlepší.
    • Základní Consent Mode spouští kód pouze u uživatelů, kteří na to dali souhlas.
  2. Pokročilý Consent Mode(Advanced)
    • V tomto případě se měřící kód spouští vždy s tím, že zároveň poskytneme informaci o tom, jestli uživatel souhas dal, neb nikoliv.
    • Měřící kód si sám přizpůsobí své chování a chybějící data dopočítává.

Rozdíl mezi Consent Mode V1 a V2

Ve verzi V2 nám od 6. března 2024 nově přibývají další dva řádky.

Google Consent Mode V1

  • Předává pouze souhlasy s cookies
  • Google již dokáže měřit konverze
gtag('consent', 'default', {
	'analytics_storage': 'granted', 
        'ad_storage': 'granted'
});

Google Consent Mode V2

  • Vše bude fungovat jako do teď, a zároveň se budou respektovat volby cookies lišty
  • Předává i další souhlasy
  • ad_user_data – Říká, jestli do analytických nástrojů můžeme posílat údaje jednotlivých uživatelů
  • ad_personalization – Pokud tato část chybí, data o uživatelích se sice budou sbírat, ale nebudou se moci používat pro remarketing
gtag('consent', 'default', {
	'analytics_storage': 'granted', 
	'ad_storage': 'granted',
	'ad_user_data': 'granted',
	'ad_personalization': 'granted'
});

Jak Consent Mode nastavit ve WordPressu?

Ve WordPressu můžeme problém vyřešit pomocí pluginu. V tomto návodu si ukážeme pouze základní nastavení Cookie lišty. Pro zachování všech funkcí třětí strany je potřeba provézt ještě další nastavení jednotlivých služeb!

CookieBot

Máme k dispozici verzi zdarma, která Consent Mode V2 nabízí, ale je dostupná pouze pro menší weby.

Po aktivaci pluginu musíme nejprve vytvořit účet, který následně propojíme s WordPressem:

  1. V nastavení CookieBotu zvolíme „vytvořit účet„:
  1. Po vytvoření účtu přidáme doménu našeho webu ve formátu https://vas-web.cz/ a zvolíme GDPR pro Evropu:
  1. V dalším kroce upravíme tři možnosti:
  • Design – nastylujeme cookie lištu
  • Content – zde nastavíme český jazyk
  • Privacy – další styling a nastavení
  1. Ve finálním kroce se nám vytvoří unikátní ID, které zkopírujeme.
  1. Zkopírovaný ID vložíme do nastavení CookieBota ve WP:

Finální ukázka Cookie lišty:

About The Author

Zajímá mne Wordpress, responsivní šablony a zkrátka vše kolem tohoto skvělého redakčního systému.

Související články

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *