Rank Math WordPress SEO plugin

Rank Math je plugin pro WordPress SEO a svou komplexností velmi značně konkuruje pluginu Yoast SEO. Za poměrně krátkou dobu získal téměř milion aktivních instalací.

Tento článek je recenze pluginu Rank Math SEO, obsahující jeho základní popis a návod na používání.

V online světě, je SEO jedním z nejdůležitějších způsobů, jak můžete vytvořit úspěšný web. SEO (Search Engine Optimization) je životně důležité pro zobrazování obsahu na dohledatelných místech ve výsledcích vyhledávání, protože co lidé nenajdou, to nebudou používat. Čím výše se ve výsledcích dostanete, tím více návštěvníků přijde na váš web a tím větší profit z toho budete mít.

Obsah článku

Co je WordPress SEO?

Zde je na místě napsat, že nic takového jako WordPress SEO není. Nejde zapnout, ani udělat, ani vylepšit. WordPress prostě nic takového nemá. V základní instalaci má sice několik věcí, jejichž použití spadá do oblasti SEO, ale není jich mnoho.

Nějaké základy sice jsou, například XML sitemap, ale známá je absence meta tagů, pro SEO nezbytných. Takže pro rozšíření základních možností, musíte vždy využít nějaký plugin. Což je také jen nástroj, samotnou práci za vás plugin neudělá, pouze vám umožní ji udělat, nebo vám ji ulehčí.

Rank Math WordPress plugin

Rank Math je takový švýcarský nůž mezi SEO pluginy. Podobně, jako jeho konkurenti Yoast SEO, nebo All in SEO, je víceúčelový a snaží se pokrýt celé spektrum činností, jenž v rámci SEO potřebujte na webu dělat.

Což může být nevýhoda, protože specializované pluginy mohou dělat věci, pro které jsou určené lépe, nebo efektivněji. Na druhou stranu, pokud si na web dáte plugin od jednoho vývojáře, nemusíte se obávat konfliktů mezi více pluginy.

Pro koho je Rank Math plugin vhodný?

  • pro blogy
  • magazíny
  • firemní stránky
  • portfolia
  • e-shopy
  • pro všechny další weby na WordPressu :-)

Instalace pluginu

Plugin Rank Math je k dispozici zdarma na WordPress.org, proto jej nainstalujete jednoduše z nástěnky WordPressu a aktivujete. Nic více není třeba.

Přestože je plugin zcela zdarma, tak existuje i prémiová verze, která obsahuje další možnosti. Srovnání free a premium verze najdete zde.

Průvodce instalací

V prvním kroku instalace vás plugin vyzve k propojení pluginu a vašeho účtu na stránkách Rank Math. Free účet vám nabídne:

  • našeptávač klíčových slov při zadávání o článku (zdroj je Google)
  • možnost SEO analýzy vaší stránky přímo v administraci WordPressu
  • instalace GA kódu
  • možnost pokládat dotazy podpoře z administrace webu

Vzhledem k tomu, že našeptávač nepotřebuji a kód pro Google Analytics se dá vložit jinak, tak krok přeskočíme.

Volba náročnosti instalace

V druhém kroku si můžete vybrat, zda chcete provést instalaci jednoduše, nebo nejednoduše. Speciální mód je jen pro platící, je mi líto.

My půjdeme do složitější varianty, která i tak celkem jednoduchá.

P.S.: dole pod modrým tlačítkem je nenápadný odkaz na ukončení průvodce.

Čtěte  Jak zobrazit skrytá metadata u WordPress postu

Nastavení pro sociální sítě

V tomto kroku si vybereme, jaké téma má váš web. Následuje možnost nahrání loga pro Google a výchozí obrázek pro sdílení na sociálních sítích.

Logo pro Google, jak je vidět na obrázku, se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání, pro mobilní zařízení, dá se říci, že to je taková favicona pro Google mobilní serp.

Výchozí obrázek pro sdílení je obrázek, který by se měl zobrazovat, i když nebude definován žádný jiný pro Twitter, nebo Facebook. Výhoda je, že si Facebook načte ten, který vy určíte, protože jinak si umí vybrat vždycky ten nejhorší, jaký může. Samozřejmě, toto nastavení je potlačeno, pokud u článku definujete obrázek pro sdílení pro konkrétní post.

Propojení s účtem na RankMath

V dalším kroku můžete opět propojit web s účtem u Rank Math, ale ověřit vlastnictví stránky, nasadit kód GA a vložit sitemapu do search console můžeme i jinak, propojení zatím vynecháme. Klikneme na přeskočit krok.

Samozřejmě, pokud chcete, učet si můžete založit na webu Rankmath.com

Nastavení sitemap

Dostali jsme se k poměrně zajímavé části, zde si můžeme nastavit pravidla pro sitemapu. Což je fajn v tom případě, že máme nainstalovány pluginy, které vytváří custom post types, jenž do sitemapy zahrnout nechceme.

Určení chování odkazů

V kroku SEO Tweaks můžeme nastavit tři věci:

  • zakázání indexace prázdných kategorií
  • přidání nofollow na odchozí odkazy
  • otevření odchozích odkazů v nové okně

Dokončení průvodce instalací

Došli jsme až na konec průvodce a můžeme se rozhodnout, zda půjdeme rovnou na nástěnku, nebo se ještě podíváme na pokročilá nastavení. Doporučuji jít do pokročilých nastavení.

Pokročilá nastavení

První z položek v pokročilém nastavení je role manager, který umožňuje nastavit oprávnění pro určitou uživatelskou roli. Což je úplně super, protože ne každý uživatel musí vidět 404 log, nebo podobné věci.

Nastavení Role Manager

Jak můžete vidět, pro každou uživatelskou roli si nastavíte příslušná oprávnění a uložíte.

404 monitor a redirection

Monitorování 404 chyb vám umožní najít případná problematická místa na vašem webu a redirection zase tyto problémy, většinou s neexistujícími adresami opravit. Zcela vážně uvažuji, že pokud se tyto dvě featury osvědčí, přestanu používat plugin Redirection.

Schema markup

Schema markup je nastavení, které vám pomůže generovat strukturovaná data pro Google. Strukturovaná data pak může Google využít ve výsledcích vyhledávání a zobrazit zrovna váš web s doplňujícími informacemi, jak můžete vidět na screenu.

Tím jsme skončili s pokročilým nastavením a vrhneme se na nástěnku, kde je k dispozici celá řada modulů.

RankMath dashboard

Nástěnku plugin najdete v postranním menu a jsou v ní obsaženy všechny moduly, které RankMath ve free verzi nabízí.

Jednotlivé moduly jde vypínat a zapínat podle toho, které budete využívat a které ne. K dispozici jsou:

  • 404 monitor
  • ACF
  • AMP
  • Analytics
  • bbPress
  • BuddyPress
  • Image SEO
  • Instant Indexing
  • Link Counter
  • Local SEO
  • Redirections
  • Schema
  • Role manager
  • Seo Analysis
  • Sitemap
  • Google web stories
  • WooCommerce

Podíváme se, co vše jednotlivé bloky obsahují.

404 monitor

404 monitor loguje všechny 404 chyb, které se na webu objeví. Na obrázku vidíte nastavení monitoru v General setting

Čtěte  Theme Frameworky pro Wordpress

Můžete nastavit simple, nebo advanced mód, kdy v simple bude plugin ukládat pouze url a čas. Snaží se tak zabránit zaplnění databáze zbytečnými daty.

Log limit omezuje počet položek v logu

Déle můžete nastavit pravidla pro vyloučení určitých url z logování

Ignorace query parametrů – je otázka, zda toto nastavení použít, protože se ochudíte o informace, ale například u e-shopu některé nástroje, jako je Ahrefs, neustále načítají url pro přidání do košíku, což log dost zahlcuje.

Samotný výpis logu najdete v podmenu 404 monitor.

Advanced custom fields

V případě, že používáte tento plugin, aktivujte si rozšíření pro ACF, protože pak bude schopen RankMath zpracovávat obsah, umístěný ve ACF formulářích. Po instalaci ACF se modul automaticky aktivuje.

AMP

RankMath má také podporu pro AMP stránku, v případě, že máte nainstalován některý z pluginů pro AMP. Důvodem rozšíření je korektní vypsání strukturovaných dat pro AMP.

RankMath podporuje následující pluginy:

Analytics

S tímto nastavení jsme se již setkali v průvodci, takže jen heslovitě:

  • verifikace vlastnictví stránky v Search consoli jde udělat pomocí nahrání html souboru do rootu WordPressu, nebo pomocí ověření Google Analytics
  • Gogole analytics nepotřebujete, pokud používáte GTM, nebo můžete vložit kód do šablony
  • Sitemapu vložíte do Search console ručně.

Pokud tedy nepotřebujete sledovat keywords ranking, nebo dělat SEO analýzu, není třeba účet vytvářet.

BudyPress a bbPress

Tyto dva pluginy pro fórum a „sociální síť“ na WordPressu nepoužívám, takže nemohu říci, co přesně RankMath dělá v tomto případě, ale pro aktivaci modulů, musí být některý z nich aktivní.

Image SEO

Image SEO obsahuje dvě nastavení a to automatické doplnění alt tagu a title pro obrázky. Úprava se provede ve chvíli, kdy je zobrazena stránka s odpovídajícími obrázky. Problémem je, že tyto hodnoty získává plugin z názvu souboru, takže pokud nahráváte obrázky s názvy KD8392I2UKS.jpg, tak vám to moc nepomůže.

Instant indexing

Tento modul funguje pouze pro vyhledávač Bing a umožňuje automaticky odeslat vyhledávači informaci o publikaci nového obsahu.

Link counter

Tento modul nemá žádné nastavení, stačí jej pouze zapnout a vy pak uvidíte ve výpisu článků, počet odkazů, které ten článek obsahuje.

Local SEO

Local SEO v podání pluginu je v podstatě identifikace stránky kontaktu, kdy si v nastavení vyplníte informace o organizaci a na vybrané stránce se v kódu vypíše schéma pro organizaci. Strukturovaná data si Google načte a použije je ve výsledcích vyhledávání.

Další možností v tomto nastavení je použít na stránce kontaktu shortcode, který vložené informace o firmě vypíše do obsahu, ale není to nijak nastylované a vypadá to hnusně.

Redirections

Přesměrování jsme povolovali v pokročilém nastavení a zde máme možnost ještě upřesnit chování.

  • můžeme zapnout pro adminy debug, místo přesměrování – výborné, pokud potřebujeme redirecty ladit
  • nastavení výchozího chování při 404 chybě
  • typ přesměrování
  • nastavení přesměrování, pokud se změní url článku, nebo stránky. WordPress toto má defaultně, ale myslím, že pouze pro jednu url v historii
Čtěte  Platba při vyzvednutí v obchodě WooCoomerce plugin

Seznam vytvořených redirektů najdete v postranním menu.

Schema – strukturovaná data

Plugin v nastavení, má pro každý post type definici typu Schema, takže můžete nastavit strukturovaná data pro články, stránky i produkty ( ve WooCommerce ).

Role manager

Nastavení oprávnění pro jednotlivé části pluginu jsme si odbyli v pokročilém nastavení, zde se k tomu můžeme vrátit a případně upravit.

Sitemap

V hlavním nastavení si můžeme uložit, kolik odkazů bude v jedné sitemapě, když jich bude více, plugin vytvoří další soubory. Také můžeme určit, zda sitemapa bude obsahovat obrázky.

WooCommerce

Modul pro WooCommerce doplňuje do stránek a produktů potřebná metadata a strukturovaná data, tak, aby se korektně zobrazovala ve výsledcích vyhledávání. Tento modul nemá žádné další nastavení.

Další nastavení

  • strip category base – umožňuje odstranit z url slovo „kategorie“
  • redirect attachment – přesměrování attachment url na článek ke kterému patří
  • drobečková navigace – možnost zapnout a využívat drobečkovou navigaci
  • robots.txt editor
  • htaccess editor
  • WooCommerce – odstranění kategorie-produktu a produkt z url
  • přiřazení taxonomie značky – vyžaduje instalaci odpovídajícího pluginu

Nastavení u článků

Plugin je přizpůsoben Gutenbergu, takže, pokud jej nemůžete najít v detailu článku, nebo stránky, stačí kliknout na růžové tlačítko v pravém horním rohu a zobrazí se vám tato nabídka.

Hlavní nastavení je poměrně dlouhé, tak jsem jej rozdělil na více částí.

Hned nahoře je náhled snippetu ve výsledcích vyhledávání. Když klineme na tlačítko Edit snippet, zobrazí se nám popup, kde můžeme snippet upravit:

Zde můžeme obdobně, jako u konkurenčních pluginů vložit title, meta description, klíčová slova.

V záložce social pak můžeme upravit obdobní údaje pro sociální sítě. Za mne je toto nastavení velmi důležité, protože definuje vzhled sdíleného snippetu na Facebooku a Twitteru.

V záložce general pak pod snippetem následují informace o tom, jak „kvalitní“ máme SEO.

Přestože nás to může svádět k tomu, abychom opravili všechna doporučení a vše nám svítilo zeleně, je třeba se řídit selským rozumem. Vždy záleží na typu stránky a na tom co potřebujeme my. Například firemní web s galerií referenčních prací, bude mít na stránce vždy nedostatek textu, klíčový slov atd.

Další možností nastavení, je záložka pokročilé, kde je možné definovat meta data pro roboty, canonickou url a případný redirekt.

Jako poslední je u článku záložka Schema, která je z mého pohledu úplně skvělá. Po kliknutí na ikonu tužtičky se vám otevře popup, ve kterém můžete změnit typ strukturovaných dat a zároveň i jejich obsah.

Validace kódu je sice pouze v PRO verzi, ale pro mne to je důvod, proč zřejmě přejdu od konkurence k RankMath.

Na pro verzi můžete přejít zde.

Závěr

Plugin RankMath seo je velmi komplexní plugin a přestože na většině webů stále používám Yoast SEO, začínám pomalu migrovat data do RankMath. Přestože oba pluginy dělají více méně podobné věci, u Yoast mne strašně štve vizuální spam v administraci, kdy neustále vyskakují nějaké nabídky.

Také se mi více líbí práce RankMath se strukturovanými daty, což asi bylo to převážilo ručičku ve prospěch tohoto pluginu.

Až budu mít více zkušeností s pro verzí, napíši druhý díl :-)

About The Author

Zajímá mne Wordpress, responsivní šablony a zkrátka vše kolem tohoto skvělého redakčního systému.

Související články

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *