WooCommerce

WordPress a e-shop, jak to jde dohromady? Díky WooCommerce velmi jednoduše!

Banner WooCommerce - e-shopového řešení pro WordPress
WooCommerce

WooCommerce je jedním z nejznámějších pluginů pro WordPress a za dobu své existence si našel mnoho příznivců a jsou na něm provozovány stovky tisíc e-shopů po celém světě. Instalace, nerovná se provozování e-shopu, takže čísla která se prezentují berte s rezervou, ale to musíte i u jiných řešení, včetně těch krabicových.

Aktuální (ne přesný) stav instalací WooCommerce najdete na BuiltWith.

Historie pluginu WooCommerce

Plugin byl poprvé vydán v roce 2011 a to společností WooThemes z Jihoafrické republiky. Před vydáním plugin se firma soustředila především na prodej šablon pro WordPress. V té době byl na trhu k dispozici plugin JigoShop, jenž se stal základem nově vzniklého řešení. Do WooThemes přešli dva hlavní vývojáři JigoShopu a ten pak postupně začal upadat.

Naproti tomu WooCommerce plugin dokázal kolem sebe shromáždit komunitu uživatelů a především vývojářů, kteří pro něj psali rozšíření a pomáhali jej vyvíjet.

WooThemes jim umožnila prodávat své produkty na vlastním marketplace, který je však uzavřený a dostanete se do něj až po schvalovacím procesu.

V roce 2015 pak Automattic, firma, která stojí za platformou WordPress.com, koupila WooThemes a začlenila ji do svého portfolia.

WooCommerce je zdarma

To je poměrně častá otázka těch, kdo se rozhodují, zda WooCommerce použít na svůj e-shop.

Je WooCommerce zdarma?

Ano i ne. WooCommerce funguje na takzvaném freemius modelu, kdy máte k dispozici modul zcela zdarma se základními funkcemi.

Pokud vám funkce dostačují, nepotřebujete nic dalšího a WooCommerce je zdarma.

Popularita pluginu je tak velká, protože v základu vám nabídne řadu funkcí s nimiž e-shop bez problémů zprovozníte. Není tam žádné omezení, jenž by vám bránilo e-shop nespustit.

WooCommerce – základ pro váš e-shop

Hlavní strana e-shopu, postaveného na WooCommerce

Jak jsem psal v předchozím odstavci, S WooCommerce je velmi jednoduché vytvořit z WordPressu e-shop, ale plugin musíte brát jen jako základ e-shopu. Není to tak, že zdarma dostanete funkce, jenž si u placených řešení musíte zaplatit. Níže je přehled funkcí, které máte k dispozici po instalaci, bez dalších nainstalovaných pluginů:

  • fyzické produkty
  • virtuální produkty – včetně produktů ke stažení
  • externí produkty – velmi oblíbené v affiliate
  • produkty s varianty – bez omezení počtu variant
  • správa objednávek
  • e-mailové zprávy pro zákazníky i správce e-shopu
  • uživatelský účet zákazníka
  • možnost nákupu bez registrace
  • refundace objednávek (i částečná)
  • slevové kupóny
  • statistické přehledy
  • nastavení DPH
  • jednoduchá správa skladu
  • platba bankovním převodem
  • platba na dobírku
  • PayPal
  • obecná dopravní metoda (flat rate) – možnost vytvoření neomezeného počtu doprav s vlastním pojmenováním a cenou, flat rate tak můžete pojmenovat například Česká pošta a další flat rate PPL, atd.
  • doprava zdarma
  • prodej do více zemí
  • Rest API

Na něco co je zdarma, to není vůbec špatné, že?

Je WooCommerce v češtině?

WooCommerce je přeložené do neuvěřitelného počtu jazyků. A jedním z nich je i čeština.

Stav překladu WooCommerce do češtiny na webu WordPress.org

Díky systému, který umožňuje online přidávat návrhy na překlad řetězců a jenž najdete na https://translate.wordpress.org/locale/cs/default/wp-plugins/woocommerce/, se můžete k překladatelům připojit i vy. Váš návrh překladu bude posouzen a v případě, že bude v pořádku, přidá se do oficiálního překladu WooCommerce.

Jsem jedním z editorů WooCommerce překladu do češtiny, najdete mne tam pod nickem Musilda a budu rád, pokud se do překladů zapojíte.

Vzhled e-shopu postaveného pomocí WooCommerce

Obrovskou výhodou WooCommerce, je možnost využít jakoukoliv WordPress šablonu.

Pro všechny e-shopová řešení na trhu platí, že musíte kódovat vzhled webu na míru použitého řešení. to u WooCommerce odpadá. Jako součást WordPressu, využívá plugin vestavěný systém a můžete jej tak nainstalovat na jakýkoliv web.

Výsledek vyhledávání WooComerce šablon na WordPress.org. Aktuálně přes 1 200 výsledků.

WooComerce si sebou nese všechny soubory, jenž potřebuje pro své fungování, včetně stylů. Takže šikovný kodér dokáže jednoduše upravit vzhled košíku, pokladny, výpisu a detailu produktů. Nic víc vlastně ani pro provoz e-shopu nepotřebujete. Stránky, jako jsou obchodní podmínky, správa osobních údajů a další si již děláte v rámci WordPressu.

Na obrázku můžete vidět přes 1 200 výsledků vyhledávání free WordPress šablon, po zadání fráze „WooCommerce“ na WordPress.org – https://wordpress.org/themes/search/woocommerce/.

Takové možnosti nemá žádný jiný systém na světě.

K free šablonám existují i placené alternativy, jenž obsahují prvky, usnadňující obsluhu a nastavování takové šablony. Některé z nich mají tisíce prodejů a jsou prověřeny dlouhodobým používáním.

Pro jaký e-shop je WooCommerce vhodná?

Neexistuje typ e-shopu, který by jste na WooCommerce nedokázali postavit.

Výpis produktů v e-shopu Nutily.cz, postaveném na WooCommerce.

Má to samozřejmě nějaké ale.

Pro WooCommerce existuje celá řada pluginů, které e-shop pomáhají rozšiřovat. Příkladem může být platební prána GoPay pro Woocommerce od Toret.cz.

Problém ale přichází ve chvíli, kdy je váš požadavek natolik specifický, že jej nevyřešíte instalací již hotového pluginu. Samozřejmě, že díky popularitě najdete řadu vývojářů, kteří vám pomohou, můžete napsat i na musilda@musilda.cz, rádi vám budeme k dispozici.

Co všechno můžete prodávat pomocí WooComerce?

  • prodej fyzického zboží od plínek, po elektroniku, zde není žádné omezení
  • prodej virtuálního zboží, jako jsou vstupenky, licenční kódy, kurzy, webináře a další
  • prodej virtuálních produktů ke stažení – typickým příkladem jsou právě pluginy, které si zakoupíte a přijde vám odkaz na stažení, nebo různé e-booky, návody a podobně
  • membership stránky – WooCommerce má k dispozici pluginy, jenž dokáží zpřístupnit obsah až po uhrazení platby
  • e-shopy s předplatným, ať již virtuálním, nebo fyzickým (například oblíbené bedýnky)
  • rozvoz jídel a potravin – pomocí pluginů umožníte zákazníkovi výběr data závozu v předem určených časových slotech
  • affiliate katalogy – specifické záležitost, která reálně nic neprodává, ale umožňuje vytvářet katalogy, na první pohled působící jako e-shop s affiliate odkazy – umožňuje externí typ produktu
  • a mnoho dalších kombinací

Využití WooCommerce u již existujících webů

Další ze silných stránek WooCommerce, je její snadná implementace do již existujícího webu. V případě, že máte web postavený na WordPressu, například malé truhlářství, nebo osobní blog, je poměrně jednoduché, rozšířit jej o nabídku prodeje vašich produktů.

Můžete prodávat třeba e-book na blobu o cestování, nebo na firemní stránku doplnit jednoduchý katalog produktů, pomocí pluginu pro katalog mód. Velkou devízou je, že pro zakoupení produkt není třeba vytvářet výpis produktů, nebo směrovat zákazníky na detail produktu, ale pomocí tlačítka a odkazu, které vložíte do designu stránky, dosáhnete efektu landing page.

Nevýhody WooCommerce

Buďme upřímní, ne všechno je růžové a zalité sluncem…

Nic není dokonalé a dříve, nebo později narazíte na něco co vám nebude vyhovovat. Zde je několik věcí, které vás budou na WooCommerce štvát.

WooCommerce není připravena pro český trh

Plugin je vytvářený primárně pro anglosaské prostředí a proto mu chybí věci, jenž jsou v ČR běžné. Naštěstí existují rozšíření, jenž vám umožní e-shop v ČR využívat. Níže je několik problémů, na které narazíte.

Dobírka

V USA je běžné platit kartou. Objednám, zaplatím, dostanu. V ČR je běžné objednávat na dobírku a e-shopy tuto platbu zpoplatňují. Na tuto alternativu není WooCommerce připravená a musí se to řešit pluginy, jenž tuto možnost mají.

Fakturace a DPH

Většina světa používá centy. My bohužel již halíře nemáme, proto většina e-shopů nastavuje ceny na celé koruny. tím pak vznikají nepřesnosti při zaokrouhlování položek objednávky. Řešení je jednoduché, ale vyžaduje drobný zásah ze strany programátora.

S tím souvisí i fakturace. Pluginy pro generování faktur využívají výchozí nastavení WooCommerce a ta nerozepisuje sazby DPH.

Lokální dopravní a platební služby

V každém státě jsou lokální dopravci a poskytovatelé plateb, především platby kartou. Dále má každá účetní firma nějaký program, jako je Pohoda, Money, je řada služeb, pro fakturace, sklady, zásobování, atd.

V základu a ani na mezinárodním trhu, nejsou běžně k dispozici tato propojení. Přestože se již některé firmy zaměřují na možnost propojení jejich služeb s open source, není to pravidlo.

Proto se vždy nejprve podívejte, zda již někdo takovou implementaci nabízí, než ji začnete v e-shopu využívat.

WooCommerce neobsahuje žádnou legislativu a právní texty

Po instalaci WooCommerce, nemáte k dispozici žádné texty, jenž by nějakým způsobem vyhovovaly místní legislativě.

Budete tak potřebovat někoho, kdo vám vyhotoví například obchodní podmínky, jako je advokátní kancelář Elegal.

Stejně tak budete potřebovat upravit stránku o ochraně osobních údajů a plugin pro nakládání s cookies.

Pravidelná údržba a aktualizace

Těžko říci, zda je toto výhoda, nebo nevýhoda. V každém případě na vás klade použití WooCommerce větší nároky, než využití krabicového řešení.

Protože používáte open source, jste na rozdíl od již hotového řešení, odpovědni sami za to co na webu používáte. Máte absolutní kontrolu nad kódem a provozem e-shopu, ale díky tomu nesete i rizika.

Na druhou stranu, kdykoliv můžete vyměnit programátora, nebo si na správu a údržbu najmout firmu. V případě, že se potřebujete soustředit na prodej, rádi vám pomůžeme. Více informací o pravidelné správě a údržbě e-shopu na musilda.com.

Technické požadavky WooCommerce

Stejně jako WordPress, musíte WooCommerce někde provozovat.

Budete potřebovat hosting, jenž bude reflektovat to, že WooCommerce je poměrně náročná na zdroje a věřte tomu, že ty nejlevnější tarify, nebo free hostingy vám brzy přestanou stačit. S tím jak budete doplňovat další pluginy a rozšíření, zjistíte, že vám nedostačuje limit paměti, či jiné věci.

Co chtít od hostingu pro WooCommerce?

  • PHP 7.2 a vyšší
  • MySQL verze 5.6 nebo vyšší nebo MariaDB verze 10.0 nebo vyšší
  • memory limit 128 a více
  • SSL certifikát
  • pravidelné zálohování

V případě, že si nejste jisti a budete chtít poradit, napište nám na musilda@musilda.cz a rádi vám pomůžeme a poradíme.

Seznam rozšíření pro WooCommerce

Zde naleznete, rozšiřující se seznam pluginů pro WooCommerce, seřazený dle zaměření. V případě, že jste autor pluginu pro WooCommerce a chcte být zařazeni do seznamu, napište prosím na musilda@musilda.cz.

Pluginy pro české prostředí a lokální služby

Platební metody

GoPay

GoPay je poskytovatel více platebních metod, ale stěžejní je možnost zaplatit kartou. Mimo to nabízí ještě online bankovní převody a další.

GoPay pro WooCommerce od Toret.cz

GoPay pro WooCommerce od Wpify.io

GP WebPay

Global Payments je společnost zajišťující platby kartou pro banky. Mezi jejich klienty patří Komerční banka, Reifeissen a v příštím roce i FIO.

GP WebPay pro WooCommerce od Toret.cz

The Pay

The Pay je podobně jako GoPay poskytovatel více platebních metod, především platby kartou. Nabízí i další platební metody.

The Pay pro WooCommerce od Toret.cz

ThePay pro WooCommerce od Wpify.cz

Comgate

Comgate je poskytovatel více platebních metod, především platby kartou. Nabízí i další platební metody.

Comgate pro WooCommerce od Toret.cz

Comgate pro WooCommerce od Wpify.cz

Dopravní metody

Zásilkovna

Zásilkovna je dopravce, který provozuje výdejní místa, vlastní dopravu, Českou poštu a další dopravce, včetně rozesílání po celé evropě.

Zásilkovna pro WooCommerce od Toret.cz

WeDo

Global Payments je společnost zajišťující platby kartou pro banky. Mezi jejich klienty patří Komerční banka, Reifeissen a v příštím roce i FIO.

WeDo pro WooCommerce od Toret.cz

PPL

Zásilkovna je dopravce, který provozuje výdejní místa, vlastní dopravu, Českou poštu a další dopravce, včetně rozesílání po celé evropě.

PPL pro WooCommerce od Toret.cz

Recenze pluginu Toret PPL

Heuréka, Zboží a Google nákupy

Xml feedy pro srovnávače

V ČR jsou stěžení srovnávače zboží Heuréka, Zboží a Google nákupy. Pro všechny tři je třeba vygenerovat xml soubory, které se pak do srovnávačů vloží.

XML Feeds od Toret.cz

Heuréka

Heuréka kromě srovnávání poskytuje také certifikát ověřeno zákazníky a měření konverzí

Ověřeno zákazníky od Toret.cz

Měření konverzí od Toret.cz

Multipluginy – obsahují více věcí v jednom

Wpify Woo Czech

Plugin obsahuje implementaci:

  • Zásilkovna
  • Heuréka XML feed
  • Heuréka ověřeno zákazníky

Wpify Woo Czech

České služby

Plugin obsahuje implementaci:

  • Heureka.cz
  • Sklik.cz
  • Uloženka
  • Zboží a další..

České služby na GitHub

Plugin České služby najdete i na WordPress.org, ale protože jeho vývoj již nejde moc kupředu, stahujte jeho verzi z GitHubu, ale používejte bez záruky. Nedá se říci, zda budou všechny jeho implementace fungovat.

Závěr

Stejně jako ostatní e-shopové systémy, nese sebou WooCommerce výhody i nevýhody. Přesto, výhody převažují na nevýhodami a to především, pokud potřebujete mít e-shop, bez závazků a navázání na dodavatele řešení.

WooCommerce je ideální řešení pro malé a střední podniky, které potřebují poměrně rychle začít prodávat, nebo rozšířit stávající webové stránky o e-shop.

Protože je komunita kolem WooCommerce velmi velká, není problém sehnat programátora, nebo vývojáře, jenž vám do e-shopu implementuje řešení, nebo úpravu, jenž vám krabicový e-shop neumožní. Právě jednoduchá rozšiřitelnost, dělají z WooCommerce sytém vhodný téměř pro každý e-shop.