Vizuální stránka webu hraje stále větší roli, protože máme velmi krátký časový úsek k tomu, abychom získali pozornost nového návštěvníka. Dávno je pryč doba, kdy internetové stránky sestávaly převážně z textového obsahu a množství informací na webu ustupuje ve prospěch grafických prvků, obrázků a výstižných frází, které mají jasný cíl – udržet návštěvníka na webu.
Pokud nechceme kupovat placené obrázky, vytvářet vlastní grafiku nebo pořizovat fotografie, můžeme si na internetu vybrat z obrovského množství bezplatného obsahu. Stačí pouze vědět, kde takový obsah hledat a mít trochu přehled o tom, jaké existují licence a co všechno nám dovolují.
Creative Commons
Tato americká nezisková organizace, kterou založil v roce 2001 Lawrence Lessig, nabízí velkou řadu licenčních schémat, která usnadňují orientaci v autorských dílech a vysvětlují, jak s nimi můžeme nakládad, pokud se je rozhodneme použít pro vlastní projekty, ať už komerční nebo nekomerční.
Použití autorských děl pod licencí CC je rozlišováno pomocí vlastností a jejich vzájemnými kombinacemi, které nám přesně definují, jak se kterým dílem můžeme nakládat.
CC0 (Volné dílo)
Tato licence nám umožňuje nakládat s dílem naprosto libovolně, protože není nijak chráněno autorskými právy. Velké množství serverů se specializuje právě na shromažďování děl s touto licencí, takže není příliš složité taková díla najít.
Další licence už nám práva omezují a je potřeba sledovat také jejich vzájemné kombinace. BY (Attribution) – použití díla je možné pouze v případě uvedení jeho autora SA (ShareAlike) – dílo je možné použít podle potřeby, ale následně musí být šířeno pod stejnou licencí NC (NonCommercial) – licence umožňuje použití díla pouze pro nekomerční účely ND (NoDerivatives) – umožňuje nakládat s dílem pouze v původní podobě a nelze jej měnit
Vlastnosti licencí je možné samozřejmě libovolně kombinovat a jsou vždy stanoveny autorem. Můžete například narazit na licenci CC-BY-NC-SA, což znamená, že můžete dílo upravovat, ale musíte nejenom uvést autora a dále toto dílo šířit pod stejnou licencí.
Zdroje obrázků zdarma
Google
Kam jinam se vydat hledat obrázky, než na osvědčený Google. Velkou výhodou prohledávání obrázků je možnost filtrovat výsledky přímo pomocí licence.
Pixabay
Jeden z nejznámějších serverů, které nabízí obrázky pod licencí CC0. Stránka vznikla v roce 2010 a v současné době obsahuje téměř milion fotografií, vektorů a ilustrací.
Flickr
Tento komunitní web pro sdílení obrázků obsahuje také velké množství obsahu pod licencí CC0, ale najdete zde také díla s různými kombinacemi vlastností licencí.
Tento skvělý plugin nabízí možnost vyhledávání bezplatných obrázků z webu Pixabay.com přímo ve vaší administraci. Obsah můžete jednoduše filtrovat podle typu a orientace, vybrat si tu správnou velikost a okamžitě stáhnout obrázek přímo do vaší mediální knihovny.
Možná si říkáte, že když stáhnete obrázek nalezený přes Google a trochu si jej upravíte, asi si toho stejně nikdo nevšimne. Nicméně jsou na internetu miliony volně dostupných autorských děl, a tak není žádný důvod k tomu, abyste zbytečně riskovali. Stáčí trochu pohledat na výše zmíněných serverech nebo si do vyhledávače přidat termín CC0 (Public domain) a vyskočí na vás tisíce odkazů. Nebo si nainstalujte plugin Pixabay Images a nemusíte opustit administraci vašeho webu.
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.